Siirry pääsisältöön

Masentaaaaa

Pyörähdettiin tänään Orimattilassa mätsärissä, alunperin piti mennä vaan junnuihin, mutta ilmotin sitten viimesillä minuuteilla myös pieniin. Pienet oli ensin ja oltiin yksin kehässä, Sokka oli kivasti, tuomari ei ottanut pöydälle ja näin. Edes takaisin mentäessä heitti laukalle kun en itse ollut hereillä.

Punasten kehässä S pönötti hyvin, ryhdissä ja etuset rungon alla. Ei sijotuttu, turhauttaa.
Junnuissa oli miestuomari jolla ei luultavastikaan ollut mitään hajua jh-jutuista, edes sitä vähää mitä mä niistä tiedän. Ei sijotuttu, turhauttaa.

Nyt me varmaan jäädään tauolle mätsäröinnistä, koska Sokka ei tarvi treeniä, ja voisi sanoa että ei sijoituta melkeinpä ikinä. Aina ei sij. ja nyt vielä useammin pun. ei sij. Sokka esiintyy hyvin, ei mitään moitittavaa, mutta se ei riitä. Jos se olis vielä söpö nappisilmä pentu ja esiintyisi samalla tavalla kuin nyt se saattaisi pärjätä, mutta se ei ole sitä. Se on vinojalkainen ja takakorkea ruikula. Ei näyttävä, liehuturkkinen saatika lumoavaliikkeinen. Kuulostaa varmasti siltä että mulle voittaminen olis tärkeintä ja että ravataan mätsäreissä vain voittojen takia. Kuulostaa myös varmasti siltä, ettei mulle riitä mikään.

Eihän me tietenkään voida lähteä mätsäreihin asenteella et nyt käydään tyhjentämässä palkintopöydät, mutta kyllä mä silti haluaisin tavallaan saada jotain vastinetta rahalle mitä mä noihin käytän. Okei, on niitä sijoituksiakin tullut ja tämän vuotinen BIS2-oli ihan huippu hyvä tulos, eivätkä varmasti monet muutkaan sijoitu, jotkut ei oo välttämättä edes sijoittunut koskaan, silti mua turhauttaa.
      Miksi me siis edes käydään mätsäreissä? Musta on kivaa käydä välillä ihmistenkin ilmoilla, mutta ehkä tällänen ulkonäkölaji ei vaan oo meidän juttu, ehkä meille sopisi (jos ajatellaan pärjäämistä ja noin muutenkin) enemmän joku mihin voidaan itse vaikuttaa. En mä voi opettaa Sokkaa olemaan vähemmän takakorkea, mutta sen sijaan voin opettaa sille tiiviin perusasennon. Harmi vain, että epiksiä niin rallyn, agilityn ja tokonkin osalta on niin harvoin, etenkin hallikaudella.
           Hallikaudesta päästään toiseen turhauttavaan ja masentavaan asiaan - ei voida oikeasti tehdä paljon mitään ennenkuin se alkaa. Nyt ollaan pikkuhiljaa aitaamassa pientä osaa omasta pihasta, voidaan vähän tokoilla ulkona ja ainakin keppien loppuun hiomiseen riittää tilaa. Tahtoisin silti harrastaa enemmän, vailla pelkoa siitä, että kohta koira säntää riistan perään.
    Miksi mulla sitten on mäyräkoira? Etenkin, miksi ihmeessä mulla on käyttölinjainen mäyräkoira? En kertakaikkiaan tiedä. Silloinkun otettiin Sokka, mäyräkoira oli se must-rotu, ei taidettu paljoakaan muita edes harkita. En silloin tajunnut, että koska mä haluan oikeasti harrastaa tavoitteellisesti tokoa ja agilityä olis kannattanut valita jokin muu rotu. Ajattelin vain, että kyllä mäyräkoirankin kanssa voi harrastaa. Ja siis tottakai voikin, tiedän nimeltä muutaman mäyräkoiran, jotka kisaa aksassa ja pysyy hanskassa toko-kentälläkin. Miksei mun koirani oo sellanen?
   Sokka on lähellä sitä, muttei kuitenkaan sellainen. Mä en oikeasti luota siihen, että se ulkokentällä jaksais pitää kiinnostuksensa mussa kun tehdään jotain. Sillä on hyviä hetkiä aina silloin tällöin, mutta miksei se ole varma ja ennakoitavissa? Oon pikkuhiljaa oppinut ennakoimaan entistä enemmän sen tekemisiä, mutta välillä se oikeasti yllättää mut keksimällä jotain omaa. Pystyttiin viime kesänä aksaamaan pari kertaa irti, ilman aitoja ja ulkona, koira oli superisti kuulolla ja teki täysillä. Jos Sokka olis aina sellainen, mulla ei edes olisi mitään ongelmaa, harmi vaan ettei se ole.

Joku vois tässä vaiheessa kysyä, että entäs Elmo? Miksen tee enemmän sen kanssa. Syy on todella yksinkertainen: en jaksa, pysty tai halua. Elmon pitäis asua meillä jotta saisin siitä jotain enemmän irti. Sen kanssa mulla on samanlainen ongelma kuin Sokan kanssa: en uskalla pitää sitä irti. Oon uskaltanut päästää sen muutaman kerran hallin ulkopuolella irti hihnasta, melkein jokainen kerta on kaaos. Keppien jankkaaminen toisten suorittaessa rataa kaatui siihen, että Elmo lähti lintujen perään pusikkoon eikä siihen saanut enää mitään kontaktia.
      Mä en yksinkertaisesti ole tarpeeksi motivoiva kummankaan koiran mielestä kuin harvoin, oon monesti miettinyt, että ainakin Sokan kanssa pitäis yrittää sitä, että palkkaan sen sillä, että se saa lähteä tekemään omiaan/riistan perään. En oo ikinä uskaltanut, koska mua pelottaa että se juoksee auton alle tai katoaa pariksi tunniksi rusakon perään, eikä se muutenkaan olis taajamassa viisasta. Jos se olis vaan maassa olevien hajujen perään ja niiden takia haahuilus, mutta pysyis lähellä tilanne olis toinen. Se on niin itsenäinen, että sitä ei kiinnosta missä mä huitelen jos sillä on jotain parempaa tekemistä. Joku voisi tempasta tosta ettei meillä oo luottamus/johtajuus kunnossa, ei varmaan täysin olekaan. Mä en tiedä mitä sille vois tehdä, koska en oo koskaan ajatellut ongelmien johtuvan siitä, mutta nyt ajattelen. Luulen ettei Sokka vaan kunnioita mua tarpeeksi.
  Oon joskus miettinyt jääkauden pitämistä ja sitä, että sitä ei oikeasti huomioitais muutenkuin treenatessa. Käytännössä toi olis kuitenkin niin vaikea toteuttaa, sillä 5 hengen taloudessa on aina joku joka ei muista, ettei koiraa saanutkaan huomioida tai sille ei saanutkaan antaa aamu/iltaruokaa. Oon aina välillä yrittänyt ryhdistäytyä ja ruveta tekemään kivoja ja motivoivia juttuja ja sitä, että kaikki kiva tulee multa, mä annan lelun, luun, ruoan jne. Välillä se unohtuu ja välillä mä oon vaan niin väsynyt etten jaksa keskittyä siihen.

Nyt lopetan avautumisen ja inisemisen siitä miten paska olen, koska kello on mucho ja mun pitäis mennä nukkumaan.

ps. jos jollain esim. postausten otsikot näkyy comic sans ms'nä tai muuna ns. normifonttina, kokeilkaa painaa f5 niin ehkä näyttää jopa oikean fontin. En tiedä esiintyykö tätä muilla, mutta mulla näyttää aina silloin tällöin juurikin comiccina.

Kommentit

  1. Höh :( Oli muuten kiva lukee tämmöi pitkä mietepostaus :) Lisää!
    Toivottavasti pääset sit sen pennun kans harrastamaan ihan kunnolla!

    VastaaPoista
  2. Hei tiiän ton tunteen mätsäreissä! Koira on huonokäytöksinen karvakasa joka puree tuomareita (hey you know, kyl sä juliuksen muistat) :--DD Eli et oo läheskään yhtä pahassa tilanteessa ku minä ja Juls. Statistiikka jäi sijoituksiin 5/15. Yleensä pelkkä sin ei sij. Se on turhauttavaa. Ja sijoituksia ei yhtäkään tullu bis-kehässä (okei, oltiin kerran bis-kehässä jipii party hard). Tiiätkö että se on turhauttavaa. Mutta sitte ku koira muutti pois niin tiesin että "mihin hittoon mä näitä euroja viskoin". En mihinkään hyödylliseen. Tai no, siihen aikaan se riitti mulle kivaks tekemiseks ja harrastukseks. Mutta oisin kyllä jatkanu siihen asti että oltais bisseissäki sijoituttu. Mutta koira muuttu hirviöks, sinne meni kouluttamisen viimenenki hinku.

    Ja ei, mä en hakenu sillon niitä palkintoja. Mulla oli monta kertaa ihania kokemuksia pelkästään siksi, että koira onnistu niin älyttömän hyvin! Ja tietenki sillon ei sijoituttu. Mutta koska oli vaan niin kivaa ja koira käyttäyty hyvin ja se pääty paparazzienkin linssiin. Se oli niin makeeta ja kivaa ja ihanaa.

    Pärjäile Emma, mä tiiän että ootte taitavia!

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. aww, sä oot ihana :3 Täytyy kyllä sullekin nostaa hattua et oot jaksanu tehdä töitä Juliuksen kanssa!

      Poista
  3. Ymmärrän sun tuskan. Yritin joskus Mistyn kanssa harrastaa agilityä, mutta lähes joka kerta se karkasi viereiseen metsään etsimään lintuja. Ja silti, joka kerta mä vein sen sinne treeneihin. Uskon, että vaikea koria opettaa paljon enemmän kuin helppo koira :)

    Ja hei, mulle tuli sähköpostia nimellä "emman koira" ja siellä oli aika ällösöpöjä kuvia! Etköhän säkin pääse harrastamaan ihan tavoitteellisesti. ;)

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Totta, niinhän se on, että vaikea koira opettaa enemmän :) Sen takia mä en aio luovuttaa varsinkaan Sokan kanssa kun siinä on kuitenkin potentiaalia kunhan saadaan asenne kohdalleen. Vaikka eihän siitä toki koskaan tuu mitään huippukisakoiraa, jo ihan rakenteensakaan puolesta, eikä se mikään ykkösprioriteetti olekaan.

      Ei ookkaan enää kuin reilu viikko että siitä ällösöpöstä saadaan ällösöpöjä kuvia tännekin ;)

      Poista

Lähetä kommentti

Tämän blogin suosituimmat tekstit

Jalkapotilaan elämää

Voi, voi tätä elämää Sokan jalka on lähtenyt hienosti parantumaan, kunnes eräänä aamuna tossu lähti lenkillä kahdesti jalasta ja sen vuoksi jalkaa huuhdellessani ja kuivatessani huomasin että ihosta oli lähtenyt kenties kuivaamisen yhteydessä pala irti tikkeineen päivineen. Onneksi se oli aika pintapuolinen pala, mutta altistaahan se siltikin jalkaa pöpöille tavallista enemmän. Mielestäni päästiin aika helpolla haavan kanssa, se parani varsin siististi. Pieni kuvakokoelma toipumisen varrelta: Patologin lausunto tuli leikkausviikon perjantaina (tosi nopeasti kun 14vrk oli arvio). Tuloksena kasvainmuutos, mutta todennäköisesti hyvälaatuinen ja uusiutumis- ja etäpesäkeriski on varsin pieni Patologin lausunto : "Ihomuutos etujalasta: Ekstramedullaarinen plasmasytooma Näytteessä todettiin tiiviisti pakkautuneista kohtalaisen pleomorfisista pyörösoluista koostuva, varsin tarkkarajainen kasvainmuutos. Tuumorisolujen joukossa todetaan varsin suurikokoisia kasvainsoluja, joist

Sokan varvaspäiväkirja #1

Sokan kauan sitten irronnut kynsi päätti tänä vuonna alkaa kasvamaan. Käytiin eläinlääkärissä, kynsi nyrhittiin ja sen alta löytyi epämääräinen kasvu, eli toisin sanoen poistuttiin lekurista luusyöpäepäilyn kera. Kynnessä ei ollut edes verisuonitusta ja se kasvoi haperona ja paksuuntuneena. Saatiin aikaa miettiä, että otetaanko jalasta ensin rtg ja sitten kynnen poisto, vai suoraan poisto. Erinäisten sattumusten vuoksi (pakollisia koirien yökyläilyjä hoitopaikoissa) päästiin vasta nyt useamman viikon jälkeen sitten itse toimenpiteen äärelle. Tänään oli sitten se päivä. Sokalle oli tarkoitus tehdä vähintään osittainen varvasamputaatio, että kynsi saataisiin pois. Vein Sokan aamupäivällä vastaanotolle, se rauhoitettiin ja sitten lähdin itse takaisin töihin. Iltapäivällä menin hakemaan koiraa ja leikkaus oli onneksemme sujunut hyvin! Sokan uloin varpaan luu oli paksuuntunut ja se siis myös viittaa luukasvaimeen, joten tuloksena oli käytännössä koko varpaan amputaatio. Kaikki paksuun

Kovan onnen mäyräkoira

Sairastuvalta hyvää päivää - taas kerran. Alle 5 kuukautta sitten kannoin mäyräkoiraa tassu paketissa ulos, putsasin, kuivasin ja tossutin kerta toisensa jälkeen. Kipulääkettä päivittäin ja pieni pelko takaraivossa tuleeko siitä enää koiraa. No tuli siitä, kunnes koitti syksy ja uusi ongelma. Huomasin Sokan vasemmassa etujalassa kannuskynnen yläpuolella (eli ei se varvasjalka) patin ja päätin seurata tilannetta jonkun aikaa. Kyselin vähän ympäriinsä ja sain ohjeeksi kokeilla tehdä siihen pieni reikä ja puristaa mahdollinen mätä pois. No tein reiän, mutta mätää ei tullut vaan ainoastaan hieman verta. Eli vaihtoehdoiksi jäi joko niin paksu mätä, ettei tule pienestä reiästä ulos tai ettei siellä sisällä oikeasti ole mitään mätää vaan ihan kudosta tms. Patissa oli verisuonia ja sitä arvuuteltiin mm. jostain osumasta tulleeksi. Sokkaa patti ei vaivannut, mutta ronkittaessa se oli selkeästi kipeä. Seurasin tilannetta puolisen toista viikkoa kunnes tänään aamulla varasin sitten eläi